2019. július 29., hétfő

Becsengettek!! A dél-koreai iskolarendszer

Elérkeztünk a végső visszaszámláláshoz... hamarosan itt az iskola, így az jutott eszembe, hogy utánanéznék egészen pontosan milyen is az a híres-neves dél-koreai iskolarendszer.



Dél-Koreában az oktatás fontos szerepet tölt be az emberek életében. Ott úgy gondolják, hogy ha nem vagy eléggé képzett, akkor nem tudsz érvényesülni az életben. Ezért van az, hogy diákok majdnem 100%-a jelentkezik valamilyen egyetemre a középiskola után. (És ezért van annyi öngyilkosság a fiatalok körében, de erről később.)

Kezdjük az alapoktól.
A ranglétra az óvodával kezdődik, ahová már 3 éves kortól beírathatják a szülők a gyerekeiket. Ezután következik az általános iskola, ami a magyar rendszertől eltérően 6 éves kortól 12 éves korig tart. Ezt követi az un. alsó középiskola, ahová 12 éves kortól 15 éves korig járnak a diákok. És itt a vége a kötelező tanulmányoknak. Legalábbis elméletben. A legtöbb diák ettől függetlenül jelentkezik valamilyen felső középiskolába, ahová 15 éves koruktól 18 éves korukig járnak. Ezután már csak az egyetem vagy a főiskola marad hátra.
A főbb tantárgyak közé tartozik a matematika, az angol nyelv, a koreai nyelv, a különféle tudományok és a társadalomismeret. A testnevelésre nem fektetnek akkora hangsúlyt.

Óvoda 

Rengeteg édesanya adja be már 3 évesen a csemetéjét óvodába. Ennek az oka az, hogy így hamarabb vissza tud állni munkába, illetve a gyermeke azalatt a 3-4 esztendő alatt, amit ott tölt megtanulja az alapvető dolgokat és hozzászokik ahhoz a "versenyhelyzethez", ami várni fogja őt az iskolában.
Az óvodákban a gyerekek megtanulnak írni, olvasni és számolni, sőt némely magánóvodák már külön angolórákat is kínálnak, hogy a gyerekeknek könnyebb legyen megtanulni angolul. Emellett megtanítják nekik az emberi test anatómiáját és a táplálkozást játékos formában. Vidám dalocskákat és memoritereket is tanulnak.

Általános iskola

Az általános iskola hat osztályos. Itt a diákok megtanulják a koreai írást, olvasást, algebrát, geometriát, társadalomismeretet, tudományokat, koreai történelmet, képzőművészetet, angolt, testnevelést, etikát és zenét. Általában ezeket egyetlen egy tanár tanítja nekik, aki rendszerint az osztályfőnökük. Ám vannak olyan tantárgyak, melyeket speciális előadók oktatnak. Itt a gyerekek nem hordanak egyenruhát.
Az általános iskola koreaiul úgy van, hogy chodeung-hakgyo (초등학교).

Alsó középiskola

Az alsó középiskola 3 éves. Itt a diákok már széleskörűbb tudásra tesznek szert. Kötelező elem az egyenruha, illetve az sem mindegy, milyen hajviseletben jelennek meg a diákok az iskolában. Itt fokozottan figyelnek a diákokra, tehát ha valaki valami rosszat tesz, arról az iskolát is értesítik. 
Átlagosan 7 órája van egy diáknak, ezen kívül kora reggel is vannak óráik, amelyek a normál órarendjük előtt vannak. Ezentúl iskola utáni foglalkozásokon is részt vesznek, ahol akár harcművészetet illetve zenét is tanulhatnak. Emiatt a legtöbb diák csak késő este ér haza. Egy tanóra 45 perces, de a kora reggeli órák csak 30 percesek. A tanítás hétfőtől péntekig tart. 2012 óta nincs szombaton tanítás az iskolákban, legalábbis elméletileg. Vannak olyan intézmények, ahol illegálisan megtartják ezeket az órákat, mert a szülők azt szeretnék, hogy a csemetéjük többet tanuljon.

Felső középiskola

A képzés szintén 3 éves, de itt többet kell tanulniuk, hisz a 3 év után vár rájuk az érettségi vizsga, illetve meg kell tanulniuk, hogyan legyenek "vonzóak" a főiskolák, egyetemek számára. Itt már vannak olyan iskolák, ahol akár hajnali kettőig (?!) is nyitva vannak, hogy a diákok könnyebben tanulhassanak.
Ebben az időszakban az alvás vagy a pihenés nem létező szavak a diákok számára. Szinte csak a tanulásból állnak ki, de ez nem jelenti azt, hogy nem lázadoznak a rendszer ellen. Sok diáknak van már okos-telefonja, amivel akár órán is interneteznek, vagy beszélgetnek a barátaikkal. Leggyakrabban használt alkalmazásaik: Kakao Talk, Cyworld, Naver Cafes, Kakao Story - funkciójukban kb. a facebooknak vagy a twitternek felelnek meg.
Általában 16 tantárgyat tanulnak a diákok, sőt ezek után még különórákra is járnak, amiket kellő szigorúsággal vesznek. De ezzel csak a felvételijük sikerességét segítik elő. 
A felső középiskola nem kötelező, de a diákok 97%-a felvételizik egy ilyen intézménybe, és sikeresen el is végzi azt.

Az igazság az, hogy sok negatív dolgot hallottam róla, és nem is lelkesedem túlzottan érte, de tény, hogy van egy olyan aspektusa nem is az oktatásnak, hanem az emberek hozzáállásának, amit átvehetne a magyar társadalom. Ez pedig az, hogy ott a szülők odafigyelnek arra, hogy a gyerekük hogy tanul. Persze tisztelet a kivételnek, nem minden magyar szülő ilyen, de én a környezetemben azt tapasztaltam, hogy a szülőket egyáltalán nem érdekli, hogy a gyerekük tanulmányi átlaga milyen. Csak az számít, hogy kapják a családi pótlékot. De a dél-koreaiak sem szentek ám. Náluk az a probléma, hogy átestek a ló túloldalára. Igaz, a kormány azon van, hogy könnyítsenek a diákok életén, és leállítsák a nagyarányú öngyilkosságokat, de eddig nem született semmilyen ötlet.
A helyzet az, hogy a koreai oktatási rendszer rendkívül sikeres lenne, ha nem embereken, hanem robotokon végeznék. Az emberi agy nem bír el ennyi információt, így ott is inkább a nyugati oktatási rendszert alkalmazzák. (Már ahol...) Ez az egész abszurd, és hála a jó égnek, nem teljesen így működik. Persze a kivétel erősíti a szabályt nem?

Kép:
habkorea.net

Ez a bejegyzés 2014. 08. 29-én íródott.

Nincsenek megjegyzések

Megjegyzés küldése

© KoreaWorld
Maira Gall